perjantai 2. lokakuuta 2009

Saunailta

Juoksutan vettä kiukaalle letkusta ja höyry nousee sihisten ilmaan. Suljen löylyhuoneen oven ja jätän saunan "hautumaan", kunnes olen pessyt hiukseni pesuhuoneessa. Mieheni pesee hiuksensa nopeammin kuin minä (vähemmän hiuksia) ja hän menee löylyhuoneeseen istumaan, asettelee pyyheliinan minulle valmiiksi. Kun saan hiukseni pestyä, äherrän korkeat raput ylimmälle lauteelle löylyhuoneessa. Oikea polveni on jäykänoloinen ja tekee liikkumisestani vaivalloista. Istuudun pyyheliinalle ja huokaisen pitkään.

Sauna on ihanan kostea. Lyön löylyä ja vedän henkeeni vesihöyryä, joka syöksyy kiukaalta korkeuksiin. Nenäonteloni aukeaa ja hengitykseni vapautuu sitä mukaa, kun lämpö hyväilee alastonta kehoani. Nautin. Heitän lisää löylyä ja huokaan ihastuneena. Istumme vierekkäin hiljaa onnellisina lämmöstä ja keskinäisestä yhteydentunteesta. Me kaksi yhdessä nauttimassa saunasta.

Oikea polveni hälyttää, ettei se siedä kuumaa ja huokaan alistuneesti. Menen pesuhuoneeseen ja valutan viileätä vettä polvelle. Nyt on paremmin. Mieheni tulee löylyhuoneesta, pesee selkäni, minä pesen hänen selkänsä ja sitten pesemme itsemme. "Menen vielä löylyyn", sanoo mieheni. "Niin", vastaan ja valutan viileätä vettä päälleni. Minä en halua enää kuumaa, vaan kuivata itseni ja pukea päälleni yöpuvun. Olen valmis lähtemään saunasta, kun mieheni tulee kuivattelemaan itseään.

Keittiössä kaadan itselleni lasiin kylmää päärynäsiideriä. Hyvää! Annan kissoille ruokaa, moikkaan miestäni, joka tulee saunasta. Kampaan hiukseni ja voitelen kasvoni kosteusvoiteella.

Saunailta kuluu kuin monet saunaillat ennenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!