tiistai 5. toukokuuta 2009

Kuntoutuskurssilta saatua

Olin Mielenterveyden keskusliiton päiväkuntoutuskurssilla viikon huhtikuussa ja kurssi jatkuu lokakuussa viikolla. Kirjoitin kurssista vähän jo 21. ja 24. huhtikuuta. Kurssi auttoi minua hahmottamaan omaa kuntoutumistani ja näkemään, mitä voin tehdä oman kuntoutumiseni suhteen sekä arvioimaan omaa elämäntilannettani.

Kurssin tavoitteeksi asetin itselleni
- jakaa kokemuksia mielenterveyskuntoutujana
- saada vertaistukea
- päivärytmin parantaminen
- saada uusia ajatuksia
- saada positiivisuutta asenteeseeni


Kurssilla päivärytmini parani huomattavasti. Nukuin pitkät unet öisin (en herännyt valvoskelemaan pikkutunneilla, kuten usein aiemmin) ja siten päivällä jaksoin olla valveilla ja ottaa osaa kurssin ohjelmaan. Vertaisten elämäntarinoita kuuntelin mielenkiinnolla. Ahdistuneisuuteen jämähtänyt elämäntilanteeni koheni huomattavasti saadessani kertoa omasta elämäntilanteestani ja saatuani uusia ajatuksia kuntoutumiseeni.

Tässä muutamia ajatuksia loppupalaverista:

On tärkeää huolehtia itsestään. Kun on riittävän vahva, pystyy antamaan myös muille. Tyhjästä on paha nyhjästä. Itsellä on valta omiin ajatuksiin. Kannattaa vaalia positiivisia muistoja ja hyviä kokemuksia. Oman merkityksen vähättely on hyödytöntä. Jokaisella mielenterveyskuntoutujalla on mahdollisuus löytää omaa elämäänsä koskeva tieto, omat tavoitteensa ja omat keinonsa niiden saavuttamiseen, Kannattaa hakea tukea itselle asettamaan tavoitteita, tekemään valintoja ja toimimaan oman elämänsä puolesta.

Tukea saa mm. omalta terapeutilta, Mielenterveyskeskusliiton kursseilta ja yhdistyksen oma-apukerhoista vertaisilta ja ohjaajilta.

Mielenterveysongelmista kuntoutuminen on jokaiselle ainutlaatuinen, yksilöllinen ja syvästi henkilökohtainen prosessi. Siksi ei voi väittää, että kuntoutuminen tapahtuisi vain jollain tietyllä tavalla.

Saimme kurssilta ”Keinoja omaan kuntoutumiseen. Kuntoutujan työkirjan”. Työkirjan tarkoitus on herättää ajatuksia ja kysymyksiä omasta kuntoutumisesta ja toipumisesta sekä kannustaa etsimään – ja löytämään – juuri itselle sopiva tapa kuntoutua.


Aliarvioimatta terapiaa ja psykiatrin osuutta sekä lääkitystä omassa kuntoutumisessa, sanoisin, että on hyvin tärkeää kuulla toisten kuntoutujien kertomuksia ja päästä keskustelemaan samankaltaisessa elämäntilanteessa olevan ihmisen kanssa. Jo pelkästään tieto siitä, että muillakin on ollut samantapaisia kokemuksia, auttaa eteenpäin omassa kuntoutumisessa. Siksi on hyvä hakeutua sellaisten ihmisten pariin, joiden kanssa voi puhua omista kokemuksistaan ja joilta voi saada tukea ja toivoa.

Potilaasta kuntoutujaksi tulemiseen liittyy ajatus kuntoutuksesta ja kuntoutumisesta. Ne ovat eri asioita. Kuntoutus on sitä, mitä kuntoutustyöntekijät tekevät kuntoutumisen edistämiseksi. Kuntoutuminen on sitä, mitä kuntoutujat itse tekevät oman elämänsä hyväksi. Eri ihmisille kuntoutuminen tarkoittaa erilaisia ajatuksia. Kuntoutuminen ei ole välttämättä sama asia kuin parantuminen. Kuntoutumista voi tapahtua, vaikka sairauden oireita olisikin.

Ei kommentteja: